Beschreibung
PE moves on - attitudes remain? An empirical study of German PE-studentsIntroduction: In addition to other factors of professional competence, attitudes count as influential vari-ables in the design of teaching (Blömeke et al., 2015). However, especially in the case of striking changes, these are irritated. The currently widespread introduction of inclusion in Germany could be seen as such an irritation, which is accompanied by changing and challenging framework conditions for the players in the school system. Here the spotlight falls particularly on the attitudes of teachers, as they significantly contribute to the success of inclusive practices (Booth & Ainscow, 2011). In this respect, teacher training in Germany must also address attitudes to inclusive physical education and possibly initiate changes. Methods: A specialist and requirement-specific test instrument was constructed, piloted and vali-dated, which recorded the attitudes to inclusive physical education on a latent level multi-dimensionally. A total of 481 students from three different study courses (PE, sport sci-ence, education with a subject other than PE), as well as two semester cohorts were sur-veyed. Results: Between the three groups of students, differences show up in various content dimensions. Comparing the semester cohorts, differences are additionally visible in individual content dimensions. In terms of other dimensions, however, there seems to be consistency. Conclusions: Apparently, changes in attitudes to inclusive physical education in the context of teacher training are possible. Nevertheless, these only take place in certain content dimensions. This provides, inter alia, cause for critical discussion of physical education teacher training. References: Blömeke, S., Hoth, J., Döhrmann, M., Busse, A., Kaiser, G. & König, J. (2015). Teacher Change During In-duction: Development of Beginning Primary Teachers' Knowledge, Beliefs and Performance. International Journal of Science and Mathematics Education, 13 (2), 287-308. Booth, T. & Ainscow, M. (2011). The Index for inclusion. Developing learning and participation in schools. Bristol: CSIE.
Zeitraum | 08.06.2016 → 11.06.2016 |
---|---|
Veranstaltungstyp | Sonstiges |
Sponsoren | |
Ort | Laramie (Wyoming), USA/Vereinigte Staaten von AmerikaAuf Karte anzeigen |
Schlagwörter
- Schulsport
- Sportunterricht
- Inklusion
- Lehrkräfte
- Haltungen
Verbundene Inhalte
-
Publikationen
-
Inklusion im Schulsport: Anregungen und Reflexionen
Publikation: Buch/Bericht › Sammelwerke und Anthologien › Transfer
-
Konzeption und Validierung eines anforderungsspezifischen Erhebungsinstruments zu Haltungen von Sportlehrkräften zu Inklusion
Publikation: Beitrag in Buch/Bericht/Konferenzband › Konferenzbeitrag - Abstract in Konferenzband › Forschung › Begutachtung
-
Inklusion im Sportunterricht – Wo stehen die Sportlehrkräfte?
Publikation: Beitrag in Fachzeitschrift › Zeitschriftenaufsätze › Forschung
-
Alle inklusive?! Subjektive Theorien von Sportlehrkräften zu Inklusion
Publikation: Beitrag in Fachzeitschrift › Zeitschriftenaufsätze › Forschung › Begutachtung
-
Inklusion als Herausforderung, Aufgabe und Chance für den Schulsport
Publikation: Buch/Bericht › Sammelwerke und Anthologien › Forschung
-
Inclusion and physical education: An empirical study on the attitudes of PE teachers
Publikation: Beitrag in Fachzeitschrift › Konferenz-Abstract in Fachzeitschrift › Forschung › Begutachtung
-
Subjektive Theorien von Sportlehrkräften zur Inklusion
Publikation: Beitrag in Buch/Bericht/Konferenzband › Konferenzbeitrag - Abstract in Konferenzband › Forschung › Begutachtung
-
Leistung als Selbstverständlichkeit? Eine kritische Reflexion divergierender Leistungsverständnisse (im Sport) vor dem Hintergrund des Inklusionsdiskurses
Publikation: Beitrag in Fachzeitschrift › Zeitschriftenaufsätze › Forschung › Begutachtung
-
Sportunterricht im Lichte der Inklusionsdebatte – ein kritischer Blick auf die Haltungen von Sportlehrkräften
Publikation: Beitrag in Buch/Bericht/Konferenzband › Beiträge in Sammelwerken › Forschung › Begutachtung
-
Inklusiver Sportunterricht zwischen sportpädagogisch verantwortbaren Theorien und unterrichtlicher Realität
Publikation: Beitrag in Buch/Bericht/Konferenzband › Beiträge in Sammelwerken › Forschung › Begutachtung
-
Projekte
-
Subjektive Theorien von Sportlehrkräften zur Inklusion – Wo stehen die Akteure in NRW?
Projekt: Hochschulinterne Forschungsförderung
-
STS-I. Konzeption, Messung, Validierung eines anforderungs- und fachspezifischen Erhebungsinstruments zu Subjektiven Theorien von Sportlehrkräften zu Inklusion
Projekt: Hochschulinterne Forschungsförderung
-
Forschung INKLUSIVe Lehre
Projekt: Hochschulinterne Forschungsförderung